Viata ca stewardesa

Stewardesa VIP – Casatorita cu telefonul

Stewardesa VIP – Casatorita cu telefonul

✈ Asa cum v-am obisnuit, avem in fiecare saptamana cate o povestioara pentru voi toti cei care iubiți aviatia VIP, privata. Laura, assist-trainer in cadrul Centrului de Recrutare si Pregatire NicoletaGherman.Ro ne-a marturisit ca ea, ca si stewardesa VIP, este casatorita cu telefonul de munca. Si atunci am realizat ca acelasi lucru mi se intampla si mie, dar si multor altor stewardese.

In aviatia privata va trebui, întotdeauna, 24 ore din 7zile, sa ai mobilul de munca langa tine si, bineinteles, deschis.

S-ar putea sa fii mereu in garda, in functie de contractul pe care l-ai semnat. Da, s-ar putea sa nu dormi bine, pana te obisnuiesti, pentru ca te astepti la un telefon in fiecare moment. La unele companii poti fi rezervă la domiciliu sau la baza. Ar putea fi doar cateva zile pe luna sau s-ar putea sa aveti chiar si o luna timp in care sa astepti un telefon. Totul depinde de cand vrea sa zboare VIP-ul. In aceasta perioada am cursante care asteapta la domiciliu de mai bine de 3 luni un zbor. Altele zboara foarte foarte mult si nu mai au nici o zi de rezerva pe orar.

In aviatia privata nu exista notiunea: “Nu o sunam! Are nevoie de timp minim de odihna.”

Uneori esti sunata si pusa in situatia de a merge la un zbor “ASAP” (As Soon As Possible). Daca VIP-ul se razgandeste si dupa intalnirea de afaceri vrea sa plece direct la New York, echipajul va fi trezit in miezul noptii de soneria mobilului pentru a opera zborul respectiv. Alteori, pur si simplu intri in standby dupa 3-6 ore de la incheierea unui zbor. Oricum ar fi, evitarea telefoanelor in aviatia privata este aproape imposibila.

Perioada de standby, cand stai „legata” de telefon iti face dificila planificarea vietii.

In perioada respectiva, pentru ca nu stii niciodata cand vei zbura, nu poti ”bate in cuie” un program cu prietenii sau familia. Ne calculam inca de la inceput de an, mai ales cand stii ca ai o rotatie fixa, de exemplu de 2 luni la zbor si 1 luna liber, daca vei fi acasa in momentele importante. Vrei ca rotatia de zile libere sa acopere Crăciunul sau Anul Nou, insa te rogi sa nu sune telefonul si sa ti se ceara sa te intorci mai repede la munca… Mi s-a intamplat anul trecut sa ma intorc dupa 3 saptamani de rotatie la zbor si in loc de 3 satpamani libere sa fiu informata inainte cu cateva zile de a veni acasa ca voi petrece doar o saptamana in tara. Am schimbat intregul program facut cu familia. Mi-am pus baietii (logodnicul si copilasul) pe drum, ca sa ne intalnim la mijlocul distantei pentru a putea pleca la mare. Litoralul era cea mai buna optiune pentru a fi aproape de Otopeni. Am presimtit ca vor fi si alte schimbari si asa a si fost. In a treia zi de vacanta, seara, am fost informata ca in 24 de ore trebuie sa ma prezint la aeroport pentru a pleca pentru alte 3 saptamani in Orientul Mijlociu, la zbor. Pe unii zburatori, ca mine, de fapt nu ma deranjeaza astfel de schimbari. Sunt obisnuita. Insa automat iti supui si familia la astfel de modificari de plan, ceea ce nu e intotdeauna foarte placut.

In aviatia privata ajungi uneori sa te rogi, in gand sau de manager, sa nu iti sune telefonul.

Se intampla cand esti obosita, dupa foarte multe zboruri cu perioade scurte de odihna sau cand esti anuntata ca vei zbura cu un pasager VIP extrem de dificil. Stiu stewardese din zona corporate care au cerut sa fie schimbate de pe un zbor pentru ca oaspetele VIP e stiut ca unul pretentios, care are cerinte duse la extreme.

Cand stam langa telefon gandim pozitiv:

Uneori apar multe frustrari si dezavantaje cand nu esti chemata la zbor, dar exista si beneficii. Daca tot e sa ma sune pentru un zbor, macar sa fie o calatorie intr-un loc pe care nu l-am mai vazut! Adesea, singura sansa de a merge intr-un loc exotic, cu o sedere lunga si o remuneratie deosebit de profitabila, este atunci cand lucrezi pentru o companie VIP. Uneori esti chemata chiar sa calatoresti ca pasager pana intr-un aeroport deoarece colega nu mai are vize valide sau si-a pierdut pasaportul. Asa ajungi sa preiei private jet-ul cu tot cu oaspetele important si sa zbori din nou spre baza.

Exista sanse minime sa fii chemata din rezerva pentru ca o colega nu a auzit telefonul.

Insa niciodata nu stii ce s-a putut intampla cu ea. Poate e intr-o zona fara semnal sau nu are baterie. Daca este deja intr-un layover, desi sunetele primirii unor mesaje/telefoane de la prieteni ingreuneaza relaxarea, este clar ca acel VIP Flight Attendat trebuie sa se asigure ca telefonul NU este pe modul silentios.

Telefonul de munca este util din punct de vedere financiar. Sau nu?…

Un apel iti poate aduce zboruri si un venit mai bun. Unele VIP-uri sunt dragute si apreciaza munca echipajului si ofera cadouri mai mult sau mai putin scumpe, dar care inseamna o mare apreciere din partea acelui oaspete de seama. Dar daca vezi un apel de la birou imediat dupa incheirea unui zbor te intrebi in sinea ta: Oare ce nu i-o fi placut VIP-ului? Oare am fost raportata?

Aparent ai mai mult timp liber.

Problema cu rezerva este ca intotdeauna suntem cel putin cateva dintre noi in asteptarea unui apel telefonic. Insa daca colegele tale se prezinta la zbor si stii ca toate avioanele companiei sunt in aer, in esenta nu vei fi sunata. Vei avea mult mai mult timp liber decat in mod normal. Este clar ca orice VIP ar cere operarea unui zbor, daca compania nu are un avion disponibil, ramai acasa. Este intr-adevar o sansa buna de a face cumparaturile necesare, de a plati facturile, de a merge la sala sau la piscina, iar in cazul meu de a face cursuri online si cate un pic de blogg-ing. Cand nu suna telefonul te poti gandi ca esti o norocoasa pentru ca esti platita pentru a sta acasa (sau mai bine zis la baza). Practic, faci tot ceea ce doresti, atata timp cat poti ajunge la aeroport in cel mai scurt timp. Daca in aviatia comerciala ti se da un timp de 30-45 de minute sa fii gata de zbor, in aviatia privata intervalul de minute alocate pregatirii se diminueaza. Sunt multi crew a caror telefoane nu suna in aceasta perioada. Multi sunt in asteptare. Multi au mai mult timp la dispozitie in pandemie si acest fapt nu mai este o aparenta. Nu m-am gandit niciodata ca voi spune asta: Sa fim sunati!

De fapt, nu exista garantii cand esti in aviatia privata.

Esti casatorita cu telefonul. Raspunzi in secunda 2 mesajului sau apelului venit de la manager. Ai o extra baterie. Duci peste tot cu tine un adaptor pentru a fi sigura ca bateria telefonului e incarcata in permanenta. Iesi in proximitatea hotelului, in cazul in care esti sunata. Daca iesi, verifici tot timpul semnalul. Nu raportezi bolnava decat daca chiar nu te mai tii pe picioare si mai ales nu cand lucrezi singura pe un private jet de mici dimensiuni. Stai cu emotii zi-noapte: Suna sau Nu Suna? Aceasta-i intrebarea!