Private aviation

“Am avut curaj” – Interviu cu stewardesa Anca Stamate, fosta cursanta

“Am avut curaj” – Interviu cu stewardesa Anca Stamate, fosta cursanta

Ca mulți alți tineri, Anca a urmat o facultate și a fost considerată norocoasă să găsească job ulterior, în domeniul ei. Întotdeauna i s-a părut interesantă și fascinantă cariera de stewardesa, dar nu știa cu ce se mănâncă. Așadar, la 27 de ani s-a prezentat la interviul unei companii aeriane pentru a “spiona”, să vadă despre ce este vorba. Când s-a hotarat sa îmbrățiseze aceasta meseria a constientizat faptul ca aceasta este una din cele mai importante decizii din viața, deoarce dorinta ei era de a lucra cu oamenii intr-un mediu dinamic si cu un program flexibil. Am ales pentru ea pe parcursul anilor companii aeriene in care sa isi oglindeasca calitatile: organizate, intr-o continua dezvoltare, cu zboruri scurte, in Europa, ceea ce ii oferea posibilitatea de a face drumuri scurte, acasa.

Care au fost inceputurile tale in aviatie?

La inceput am fost spionul norocos. Sunt o persoană calculată și analitică, dar am dorit să-mi satisfac curiozitatea în legătură cu acest vis pe care l-am lăsat pe raft ani de zile. Deși aș fi o pretendentă bună datorită experienței mele de asistent social, am observat că tinerii prezenți aveau pregătire, știau la ce să se aștepte și cum să procedeze.

De ce ai urmat un curs de pregatire pentru interviurile de stewardesa?

Candidatii prezenti la acea prima recrutare erau foarte încrezători. Individual am abordat câteva persoane cu o prestanță aparte. Le-am spus ce am observat. Majoritatea mi-au împărtășit cu un zâmbet larg faptul că într-adevăr se simt încrezători, deoarece au fost pregătiți de către doamna Nicoleta Gherman. Făcând parte anterior din mediului universitar și post universitar, recunosc încrederea persoanei competente. Mi-a fost confirmată observația când spre sfârșitul zilei fetele au trecut la etapa următoare. Astfel cu mult noroc sau îndrumare divină, am luat legătura cu doamna Gherman și am urmat un curs. Eram cea mai mare din grupa si tin minte ca mi-a sugerat să vorbesc la pertu. Nu am putut, avand un respect prea mare mai intai pentru ca ne era instructor si in al doilea rand pentru că m-a ajutat foarte mult. Am primit o pregătire minuțioasă si a fost una dintre cele mai bune decizii sa urmez un curs cu un astfel de formator de echipaj. Informațiile bine structurate și elemente as putea spune  de aur pentru a avea success la interviu m-au ajutat mult. In urma cursurilor urmate am reusit să-mi prezint în fața recrutorilor skill-urile necesare, sa uzitez de body language  și să creez conexiunea recrutor-canditat intr-un mod  natural si increzator.

La care companii aeriene ai activat si cum au fost interviurile?

Am fost acceptata la trei companii: Smartwings, Primera Air si Avion Express. Tot cu doamna Nicoleta am avut noroc, caci ea a fost cea care a insistat sa merg la compania care oferea atestatul european de zbor. Intr-adevar, nu aveam un salar foarte mare la inceput, dar nici nu am platit mii de euro pentru scolarizare. Imi aduc aminte ca nu a fost un interviu foarte greu la nici una dintre companii, iar majoritatea celor care am participat eram fosti cursanti de-ai dansei. Cel mai greu prima data  mi s-a parut proba  de grup, unde trebuia sa ai o anumita pozitie a corpului si sa stii cand sa vorbesti, intr-un mod natural si firesc.

Mai apoi, avand deja experienta de aproape un an de zbor pe rute europene, cand firma de recrutare a doamnei Gherman a organizat selectii pentru Avion Express, am fost chemata din nou la interviu. Dansa ne explicase ca vom avea parte de conditii mult mai bune, de o oferta mai atragatoare si de zboruri mai diversificate. Interviul a fost tot la Bucuresti si foarte asemanator cu al altor companii. Am trecut prin proba de prezentare personala, test scris la limba engleza si interviu final. Dupa cativa ani de pauza am dorit sa ma intorc la zbor si am apelat la acelasi trainer pentru informatii in ceea ce privea o companie cu zboruri charter. Mi-a explicat ce am de facut si la acel interviu, iar bineinteles ca rezultatul a fost pozitivi: am fost din nou acceptata ca stewardesa!

Ce calitati te-au recomandat unui astfel de post?

Am observat ca o persoană se dezvoltă mai amplu și mai frumos atunci când călătorește. Mă consider o persoană introspectivă, dar cu toate acestea la interviuri am aratat si faptul ca pot lucra in echipa. Desigur, lucrand in domeniul asistentei sociale mi-a oferit posibilitatea de a interactiona cu diferite categorii de oamenii, de a le intelege problemele si de a gasi intotdeauna solutii la acestea.

Cum este sa muncesti ca si stewardesa?

Îngăduindu-mi sau chiar pot sa spun ca având curaj să am această aventură, explorând lumea și interacționând cu oameni din culturi diferite, locuind temporar pe mai multe continente, am ajuns să înțeleg oamenii poate chiar mai mult decât studiile. Cred cu tărie că meseria de stewardesa si experiențele care vin cu aceasta m-au ajutat să devin o versiune mai bună a mea. Am avut ocazia să locuiesc in baze diferite si să văd o parte din lume. Acum, avand in vedere ca voi reincepe sa zbor, imi dau seama  ca am facut alegerea potrivita pentru mine. Este un sentiment ce  nu poate  fi exprimat in cuvinte, caci efectiv zbori la propriu si la figurat.

Un sfat pentru generatiile viitoare de insotitori de bord…

Mă bucur că am avut curaj să fac o pauză de la carieră pentru a-mi urma visul de a zbura. Uneori trebuie să stii cand să te opresti si să mai faci si ce iti place tie si nu ce vrea lumea din jurul tău.