CELE MAI IMPORTANTE ÎNDATORIRI ALE ÎNSOȚITORILOR DE BORD
De foarte multe ori, în cadrul interviurilor de recrutare a însoțitorilor de bord, se pun întrebările “Ce știi despre această meserie?”, “Care sunt îndatoririle unui cabin crew?” sau chiar “Ce este mai important în această meserie?” Pentru a-ți formula un răspuns corect, am detaliat în acest articol cele mai importante responsabilități și atribuții.
În instrucțiunile și procedurile stabilite în manualul de siguranță al echipajului de cabină se găsesc procedurile de operare (Safety Operation Procedures – SOP).
Așadar, însoțitorul de bord este responsabil în primul rand de buna executare a îndatoririlor sale legate de siguranța aeronavei și a ocupanților săi.
Se raportează întotdeauna căpitanului orice defecțiune care ar putea afecta funcționarea în siguranță a aeronavei, inclusiv sistemele de urgență și orice incident care ar putea pune în pericol siguranța echipajului și a pasagerilor. Prin urmare, însotițorii de bord trebuie să respecte cu strictețe îndatoririle detaliate în manual.
De asemenea, aceștia trebuie să se asigure, înainte de a pleca la zbor, că toate licențele și alte documente necesare sunt valabile și în conformitate cu reglementările țărilor înspre care se zboară.
Alte documente de zbor precum lista echipajului, documentele pentru catering, formulare de evaluare a echipajului, rapoarte de zbor trebuie să fie luate de echipajul de cabină responsabil de acestea înainte de a părăsi clădirea tehnică.
Echipajul de bord trebuie să fie întotdeauna gata la timp pentru a pleca la zbor și să fie într-o condiție fizică foarte bună. Bineințeles, aceștia nu trebuie să-și îndeplinească îndatoririle în timp ce se află sub influența alcoolului sau a oricărui medicament care îi pot afecta atât pe ei, cât și siguranța și securitatea la bord. După scufundări în apă adâncă sau donare de sânge trebuie să se aștepte 48 de ore până când se vor întoarce la zbor. Dacă se îmbolnăvește și are îndoieli în ceea ce privește capacitatea de a îndeplini sarcinile atribuite, atunci ar trebui să raporteze cum că este bolnav și să urmeze sfaturile medicului de la clinica de aviație. Chiar dacă un membru al echipajului de cabină suferă de oboseală, departamentul de planificare trebuie informat cât mai repede. Aportul de alcool ar trebui să fie menținut la minim și consumat cu 24 de ore înainte de a se prezenta la zbor sau de începere a perioadei de Stand-by (in așteptare).
Fiecare membru al echipajului are o arie de responsabilitate desemnată de șeful de cabină.
În aceasta zonă efectuează verificări de siguranță și de securitate înainte și după zbor, pregătește cabina pentru decolare și aterizare, numără pasagerii. Zonele de responsabilitate desemnate pentru siguranță și securitate pot fi diferite de zona în care însoțitorul de bord va oferi serviciul de mancare și băutură. Verificarea echipamentelor și a securitații în cabină nu poate fi atribuită altor membrii din echipaj. În caz de urgență, dacă un echipament nu funcționează pentru că avea termenul de valabilitate expirat, responsabilitatea va fi tot a stewardesei care era responsabilă cu acea zonă, și nu a colegului care a ajutat-o.
Stewardesele nu doar invită pasagerii la bord, ci le indică locurile de pe bilete, îi asistă la plasarea bagajelor de mâna, le dă instrucțiuni cu privire la echipamentul de salvare prevăzut la bordul avionului, verifică toaletele și se asigură că acestea sunt curate. În general, supraveghează toate operațiunile și se asigură că reglementările de siguranță sunt respectate în totalitate de pasageri și colegi. Asistenții de zbor sunt obligați să încurajeze uneori pasagerii care se tem de înălțime și să răspundă la diferite întrebări. Tot ei vor avea grijă de copiii care călătoresc singuri sau chiar cu familia, de persoanele învarstă sau cu handicap și de toți cei care au nevoie de ajutor. Cooperarea cu ceilalți membri ai echipajului de la bordul avionului este foarte importantă pentru a împărți îndatoririle.
În cazuri de urgență, primul însoțitor de bord care a observat o problema medicală trebuie să acorde prim ajutor pasagerului bolnav.
Tocmai de aceea echipajul ar trebui ca înainte de decolare să revizuiască în minte ce are de făcut în diferite situații, ce medicamente poate oferi și în ce condiții.
Atunci când e vorba de o aterizare de urgență la sol, pe apă (amerizare), depresurizare, turbulențe, aterizare ratată etc., însoțitorul de bord e cel care pregătește cabina pentru acea urgență. În acest caz, aceștia trebuie să cunoască exact procedurile de evacuare, comenzile de urgență și cum să opereze ușile / ieșirile de urgență.
Așadar, principala obligație a echipei de la bord este aceea de a avea grijă de pasageri și de a asigura protecția întregului avion.
Mai apoi este important ca serviciul ce implică servirea mesei și a băuturilor la bordul aeronavei să fie exemplar. Unele companii aeriene oferă chiar și servicii adiacente acestei activități, precum distribuirea de ziare, reviste, dulciuri, șervețele umede calde și reci și vânzarea de anumite bunuri din duty free. Toți însoțitorii de bord se ocupă de pregătirea cărucioarelor cu produse de catering, iar unii dintre aceștia vor administra deschiderea și închiderea barului de la bordul avionului. Întotdeauna ar trebui urmate regulile învățate la cursurile de Relația cu pasagerii și Servirea în cabină pentru a oferi un serviciu de calitate, standardizat, la orice zbor.
