Cum am devenit stewardesă la Qatar Airways - interviu cu Ioana, fostă cursantă
Deși se numește Ioana Stîngaciu, scrie cu mâna dreaptă. A început două facultăți în paralel, pe care le-a terminat cu brio, Dreptul și Jurnalismul. A mai terminat și unmaster în domeniul Publicității deși inițial visase la o carieră în televiziune. După cum a realizat încă din cadrul cursului de pregătire Special Training organizat de echipa mea pentru interviul companiei Qatar Airways, a realizat că în meseria de stewardesă toate profesiile se întâlnesc.O fire sensibilă și cu suflet mare, ne-a declarat că se consideră “o persoană sociabilă şi creativă; zâmbesc deseori şi mă bucur nespus atunci când reuşesc să le transmit şi celor din jur starea mea. Îmi plac oamenii fericiţi şi sinceri. Detest minciuna şi oamenii duplicitari. Am prieteni, puţini, dar valoroşi.
Mereu am crezut că nimic nu e întâmplător. Un dascăl drag, cu care am rezonat mi-a urat cândva: succes deplin și zbor înalt. Acum am înțeles conotația cuvântului zbor din acea urare.Înainte de acest interviu la București pentru Qatar Airways admiram cu drag și mult respect frumoasele uniforme și oarecum vedeam acestă lume a aviației foarte greu de pătruns.Eram convinsă că acest interviu e greu de parcurs până la capăt. Astăzi scriu din postura unei cursante care a reușit să promoveze din prima încercare acest interviu.”

A fost visul tău din copilărie să devii stewardesă?
Nu neapărat.Călătoria prin cele 43 de țări pe care le-am văzut până acumșipasiunea tatălui meu pentru excursii, planificarea acestora cu aproximativ un an înainte, începând de la intinerarii, cazări și bilete de avion m-au ajutat să văd atât de multe locuri. Părinții mei călătoresc împreună cu mine de la vârsta de 5 ani. Așteptam mereu vacanțele de vară ,,prin lume”, pentru că durau între 30 și 45 de zile și la fiecare început de an școlar eram ascultată cu ochii mari de doamnele învățătoare, profesoare și de colegi. Cred că în timp a devenit și pentru mine o pasiune, din care simt și știu că pot să fac o meserie. Cu siguranță nu m-aș vedea muncind într-un birou, limitându-mă la patru pereți. Sunt mai creativă de atât și mi-ar lipsi vacanțele lungi de vară chiar dacă acum nu mai sunt un copil. Bunicul meu spunea mereu că sunt făcută pentru călătorii lungi, la mari distanțe; acum el nu mai e, dar sunt sigură că ar fi mândru să vadă că are din nou dreptate. Nu doar că am văzut mulți oameni și locuri, dar am învățat să privesc dincolo de ceea ce e vândut și afișat grupurilor de turiști, clișee și stereotipii.
Care este cea mai mare realizare a vieții tale până acum?
Realizările mele sunt în plină ascensiune, și totuși cred că pot să menționez la acest capitol faptul că mereu am luat deciziile cele mai radicale și mai bune după ce am tras linie. Sunt conștientă că și până acum am realizat multe, însă îmi doresc să vorbească alți oameni despre mine, nu neapărat eu. Dacă ar trebui să o iau de la coadă la cap, ultima realizare ar fi interviul la Qatar Aiways și aș continua cu reușita unei sesiuni duble de examene desfășurate în paralel și obținerea licenței plus a diplomei de master în aceeași săptămână. Am reușit, de asemenea,să nu îmi dezamăgesc părinții niciodată, iar asta cred eu că e o realizare destul de măreață, cel puțin pentru mine, dar și pentru mulțumirea lor.
Cum te-ai pregătit pentru interviul de recrutare stewardese?
Am aflat cu câteva zile înainte de acest interviu, mai exact cinci. Primul meu instinct a fost să îi scriu trainerului Nicoletei Gherman, lucru pe care l-am și făcut, știind că ea, prin experiența și cunoștiințele dobândite e cea mai ,,acasă” și mai în măsură să îmi ghideze pașii spre acest interviu. Adevărul e că îmi doream demult să încerc, iar Nicoleta a fost acolo exact când aveam nevoie. Și da, este în continuare. Am urmat apoi un curs intesiv de o zi în care am înțeles exact despre ce e vorba la interviu.Am făcut o simulare personalizată a desfășurării interviului și am trecut prin toate probele, am primit toate detaliile și informațiile necesare, ca dovadă că am promovat interviul din data de 10 septembrie de la București.
Cum ai reușit săîți ții în frâu emoțiile și să te motivezi?
Având în vedere că eu mereu pun răul în față, Nicoleta a avut de lucru la acest capitol cu mine personal. Eram sigură într-o proporție destul de mare că nu am șanse la acest interviu.Mă simțeam intimidată de numărul mare de participanți și mai ales de probele eliminatorii. Ceea ce aș vrea să clarific încă de pe acum e că Nicoleta nu este un simplu trainer. Ea este dincolo de asta, un om în toate sensurile, care pune mult suflet în tot ceea ce face și multă responsabilitate. La ea, procesul nu se oprește după acel training, ea mereu e ,,acolo” când noi avem întrebări și frici, nelămuriri sau pur și simplu curiozități.
Mie mi-a inspirat nu doar informație și profesionalism, ci și multă încredere și prietenie, lucrând și la partea mea de dezvoltare personală. Nicoleta e genul de trainer despre care citești în cărți: îți povestește multe, dar te lasă mult să descoperi și singură.
E un sentiment cu adevărat aparte să ştii că ai pe cineva alături de tine, cineva competent şi de încredere, cu care împărtăşeşti trăiri şi principii, pe care ştii că te poţi baza să te ghideze în tot acest proces de realizare profesională.
Care au fost probele interviului de recrutare?
Experiența mea la acest interviu a început în data de 10 septembrie 2017 care a debutat cu Open Day-ul, unde mi-am lăsat CV-ul și fotografiile și am răspuns la două întrebări: ,,De ce vrei să fii însoțitor de bord?” și ,,De ce ai ales Qatar Airways?” După o scurtă discuție cu recrutoarele am primit invitația pentru a doua zi, semn că am trecut mai departe și urmau probele.
A doua zi am luat parte la testul de engleză, gramatică scris, care durează aproximativ 45 de minute și constă în cinci tipuri de exerciții:înțelegerea unui text la prima vedere cu întrebări pe baza acestuia, întrebări grilă cu o singură variantă de răspuns, de completat spațiile libere cu anumite cuvine potrivite textului și câteva întrebări logice/matematice foarte simple. La final a urmat un eseu cu o tema indicată. Doresc să precizez faptul că testul de gramatică nu este dificil, pentru că se urmărește înțelegerea și coerența textului în sine, iar la eseu, bineînțeles, exprimarea liberă.
Fiecare probă este eliminatorie. După testul de engleză a urmat grooming-ul, unde ne-a fost evaluată ținuta, înălțimea și am fost întrebată dacă am semne de naștere sau tatuaje. Din nou, probă eliminatorie.
Următoarea probă a fost proba de creativitate, unde am fost întrebată care e destinația mea favorite. Personal, am fost ,,acasă” cu această întrebare, pentru că destinația mea de suflet este în Peru, Machu Pichu. Din nou probă eliminatorie.
Ultima probă și anume interviul final a fost încă o dată față în față cu cele două recrutoare unde am mai primit încă o întrebare deschisă. Înainte de această probă, ni s-a făcut prezentarea companiei și ni s-au dat mai multe documente de completat.
La două zile distanță am primit un e-mail din care am înțeles că am fost acceptată pentru că îmi cereau să îmi completez aplicația de pe site-ul liniei aeriene.
Așa a decurs ziua mea de interviu la Qatar Airways, zi în care trebuie să fii puternic, dornic, încrezător, hotărât și cu zâmbetul pe buze. Sigur că intensitatea emoțiilor și a așteptărilor crește treptat după fiecare probă, pentru că nu îți dorești să pleci acasă indiferent în ce punct al interviului te situezi. Pot să spun că în acea zi traversezi multe stări și emoții puternice, constructive în final, care te ajută să ajungi tot mai aproape de obiectivul final. Încurajez pe oricine își dorește să guste din experiența acestui interviu.
Care e cel mai dificil aspect după ce ați trecut Interviul Final?
Cred că dacă ai ajuns în acest punct, al interviului final, mai lipsesc doar condimentele și atât.E ca și când pui prăjitura la cuptor. Depinde cât de bine îți cunoști cuptorul, iar în cazul nostru depinde cât de bine ne cunoaștem pe noi și cât de bine știm și să arătăm asta în fața recrutoarelor, care, deja au formată o părere până în acest punct. E important să credem în noi.
Care sunt pașii pentru a trece cu succes un interviu de recrutare în opinia ta?
Nu știu dacă există neapărat o rețetă sau niște pași de urmat în reușita acestui interviu. Elementul cheie este în primul rând dorința, doar că nu e suficient să îți dorești, mai e nevoie de câteva ingrediente. Așa cum știm, informația înseamnă putere, așa că trebuie să ne informăm destul de bine înainte să pornim spre interviu. Informația trebuie să vină de la o persoană avizată. În cazul meu, am ales-o pe Nicoleta și cu ajutorul ei și al trainingului organizat de ea am plecat la interviu cu un bagaj de cunoștiințe consistent și cu încredere și motivație. Mai sunt câteva detalii cum ar fi CV-ul și fotografiile, care trebuie să fie făcute într-un studio profesional, tocmai pentru că această companie este una de cinci stele și în fiecare pas trebuie să excelăm.
Care sunt calitățile care te recomandă să fii un bun însoțitor de bord?
Cred că înainte de toate suntun bun ascultător, tocmai ca să poti înțelege nevoile oamenilor. Odată ce ai perceput nevoile, le poți satisface. De asemenea, e important să știi cât mai multe limbi străine pentru că pasagerii sunt foarte diferiți și sunt convisnă că fiecare pasager e mulțumit și recunoscător atunci când se poate exprima în limba nativă. O altă serie de calități care mărecomandă sunt și necesare sunt: punctualitatea, atenția distributivă, umanitatea, munca în echipă, adaptabilitatea, vigilența, spontaneitatea și, bineînțeles, abilități excelente de comunicare. Totodată, pentru mine a oferi un serviciu de calitate pasagerilor înseamnă atenția deosebită acordată fiecăruia în parte. Este foarte importantă această arta a serviciului pentru pasageri tocmai pentru a asigura o experiență de zbor memorabilia, care va influența în viitor activitatea companiei aeriene. Un element-cheie al succesului va fi competența echipajului de cabină, care ar trebui să fie motivat și auto-condiționat pentru succesul echipei, exercitând intuiția și dedicarea pentru a asigura loialitatea clientului. De asemenea, obiectivul principal al echipajului de cabină este de a ajuta clienții să se simtă în siguranță.
Care dintre beneficiile acestei meserii te-au atras mai mult?
Cred că partea cea mai fascinantă și mai provocatoare e să vezi locuri, oameni și tradiții prin prisma jobului pe care îl ai. Eu văd această experiență ca pe o călătorie de viață în care aduni bagaje și suveniruri pe care ai șansa să le fabrici chiar tu. Bineînțeles că și partea financiară e motivantă, dar balanța înclină, cel puțin în cazul meu spre partea de călătorii.
Un alt beneficiu este unicitatea acestui post, redată tocmai de absența rutinei. Faptul că vezi atât de multe locuri, faptul că ai șansa să te dezvolți tu ca om, să călătorești în permanență și să simți totul atât de intens, să ai parte de aventuri noi, altele și mereu altele, ajungi să prețuiești mult mai mult detaliile și cred că în timp creează și dependență. Dependență de acest stil de viață. Nu cred că și-ar mai dori cineva să se întoarcă într-un birou de la ora 09:00 la 17:00. Cred că ar fi ridicol pentru oricine și o risipă de viață. Pentru toate aceste lucruri, cred eu că acest job este unic.
Ce ai recomanda tinerilor care ar dori să devină însoțitori de bord?
Personal, încurajez pe oricine să participe la un asemenea interviu. Nu este un simplu interviu la un job, este o mașină a timpului acest interviu și proces de recrutare, care scoate la iveală stări și sentimente pe care nu credeai că le ai sau că le vei trăi curând. E o șansă mare, de care trebuie să profiți la momentul potrivit! Mai cred că acest interviu te pregătește de viață. Sfatul meu este să urmați un curs pregătitor marca World-class NG Cabin Crew, care să vă pună la dispoziție informațiile și detaliile necesare parcurgerii acestui interviu. După parcurgerea acestui curs o să știți exact dacă sunteți sau nu corespunzători acestui profil de candidat. În cazul meu, așa a fost. Și mă bucur că am găsit curaj, motivație si mai ales că am avut parte un instructor atât de dedicat precum este Nicoleta.
