Viata ca stewardesa

CE INTREBARI PUN PASAGERII STEWARDESELOR?

CE INTREBARI PUN PASAGERII STEWARDESELOR?

În fiecare zbor primesc intrebari din partea pasagerilor si încerc să vorbesc cu câti mai multi dintre ei pe fiecare zbor. Fac acest lucru in primul rand pentru a obtine feedbackul lor si a ma asigura ca sunt in regula, dar si pentru a alunga plictiseala pe cate un zbor mai lung. Vorbind cu ei, mulți isi arata curiozitatea in ceea ce priveste activitatea noastra, a pilotilor sau in general, despre aviatie. Pentru ei este atât de neobișnuit să lucrezi in aer si automat apar întrebari din cele mai neobișnuite. Unele sunt uzuale, altele extrem de ciudate si continui sa le primesc chiar și acum, cand zbor pentru o companie privată. Le răspund oaspetilor nostri de la bord de fiecare data pentru a le satisface curiozitatea lor, însa si eu ma mir uneori cum de le vin atatea idei.

1.Dupa un zbor la Seul, dupa aproape 11 ore de zbor, unul dintre pasageri m-a intrebat nonsalant: “Va întoarceti imediat în Doha?”

Am explicat ca si noi avem nevoie de odihna, avand grija sa nu mentionez hotelul unde vom sta, din motive de securitate a echipajului.

2.”Ai nevoie de ghid in oras?” mi-a zis un pasager dupa aterizarea in Houston.

Bineinteles ca am raspuns ca deja am fost in aceasta destinatie de foarte multe ori si de aceasta data nu voi iesi decat in jurul hotelului.

3.”Pot sa merg in cockpit?/Poate copilul nostru vizita pilotii?”

Desi as fi vrut sa acord pasagerilor sa vada carlinga pilotilor, din pacate in Qatar Airways nu aveam voie sa ii lasam inauntru, iar mai nou, majoritatea pilotilor refuza vizita persoanelor neavizate, tot din motive de securitate. In schimb am avut grija ca intotdeauna pilotii sa semneze carnetele de calatorie ale copiilor.

4.”Poti să imi aduci o sampanie, asa cum ofera si cei de la Emirates?”

Desi in Qatar pe atunci nu serveam aceasta bautura in clasa economica, le raspundeam politicos ca nici macar Emirates nu au sampanie, ci vin spumant, in schimb pot sa le ofer un delicios Spritzer (anticul șpriț).

5. “Ce aveti azi in meniu?” este o intrebare atat de frecventa, in conditiile in care fiecare pasager primeste cate un pliant cu meniul dupa decolare.

Acesta putea fi studiat atat la sol, cat si inainte de a iesi in cabina pe ecranul din fata scaunului. Pur si simplu pasagerii sunt mult prea comozi ca sa mai citeasca ceva si ajungeam ca aproape la fiecare rand sa expun in detaliu ce avem in meniu. Curios este ca de cele mai multe ori primeam acestă întrebare în mod regulat în clasa economica si nu la business sau clasa intai.

6. “Cat costă o băutură in plus?”

Pasagerii europeni sunt obisnuiti sa plateasca pentru serviciile oferite la bord. Ca atare, cand calatoreau cu o linie araba pur si simplu credeau ca dupa un pahar de alcool vor avea de platit pentru urmatorul. Nu am luat niciodata banii oferiti si m-am bucurat sa ii vad cat de multumiti sunt pasagerii atunci cand aud propozitia: “Este totul pe gratis, oricat doriti.”

7. “De ce sa imi opresc telefonul la decolare?”

In zilele de azi e mai usor sa il pui pe modul avion, insa pasagerii tot intreaba de ce trebuie inchis. Nu isi dau seama ca este o masura de siguranta zborului si ca undele acestuia, plus a mai multor altor telefoane in folosinta pot bruia o conversatie de siguranta. Unul dintre instructorii mei ne-a spus la cursul de pregatire, acum multi ani o propozitie valabila chiar si acum: “Monkey see, monkey do.” Asadar, nu lasati pasagerii sa se ia unii dupa altii si sa repete greselile facute de alti pasageri.

8. “Poti sa ma asiguri ca cei de la sol vor avea grija de bagajaul meu?”

Am linistit intotdeauna pasagerii in ceea ce priveste bunurile lor. II intrebam cum arata si nu mi-a fost niciodata greu sa ii las sa ma observe cum privest pe geam cum se incarca bagajele, crezand ca eu chiar stiu care e bagajul lor.

9. “Peste care tara/oras trecem acum?”

Mi-a placut in scoala geografia si am avut grija sa intreb pilotii de cele mai multe ori ce ruta avem. Atunci cand nu stiam sigur dupa relieful observat pe geam, calculam rapid distanta parcursa si le dadeam un raspuns aproximativ corect, precizand ca voi intreba si pilotii. Si chiar mergeam in carlinga sa ma asigur ca am dat pasagerilor un raspuns corect.

10. “Unde este Mecca?”

Multi pasageri musulmani doresc sa se roage pe zbor si fac acest lucru in directia orasului sfant Mecca. Ca atare, le arat imediat pe ecran pagina dedicata religiei lor. Daca nu functiona sau nu am avut pagina respectiva, am cerut unuia dintre piloti sa imi arate exact cu mana in ce directie sa se roage pasagerii respectivi.

11. “Unde este toaleta pentru cei cu pasaport britanic?”

Am fost luata prin surprindere de fiecare data de aceasta intrebare adresata mai ales de pasagerii din India Subcontinent. De fiecare data accentuam pe raspunsul ca nu avem o astfel de toaleta si o pot folosi pe oricare dintre ele.

12. “La ce ora aterizam?”

Pe ecranul din fata pasagerilor apare exact ora estimata de aterizare, insa preferau sa ne mai deranjeze si pe noi cu o astfel de intrebare…

13. “Pot lua patura cu mine?”

Pe toate zborurile lungi ofeream tuturor pasagerilor acest serviciu si se pare ca peste 6 ore de zbor ii faceau sa se ataseze de acest obiect. Asa ca nu aveam nici eu nimic impotriva sa il ia. In schimb am insistat o singura data ca o pasagera care venea cu noi din Maldive, mai mult dezbracata decat imbracata, sa ia o patura si sa o foloseasca pe post de fusta in aeroportul din Doha.

14. “Crezi ca prind urmatorul zbor?”

Atunci cand avem intarzieri la plecare aceasta este cea mai frecventa intrebare adresata noua, stewardeselor. Am intrebat intotdeauna sefa de cabina sau pilotul, daca aveam acces la cockpit, care este ora de aterizare estimata. De multe ori, in Qatar Airways puteam chiar verifica pe o lista special adusa la bord pasagerii cu zboruri cu conectie sub o ora sau mai mult. Pentru acestia de obicei se trimitea un mesaj la sol pentru a confirma daca vor fi asteptati. Daca nu erau asteptati eram informati care e urmatorul zbor si in cate ore.

15. “Se poate deschide usa in zbor?”

Este intrebarea la care intotdeauna am stat si am explicat cum sta treaba cu diferenta de presiune in interiorul si exteriorul aeronavei. Faceam scurte lectii de fizica cu astfel de curiosi.

Nu uitati: pasagerii trebuie ajutati, astfel incat sa plece de la bordul aeronavei multumiti si cu un raspuns la orice intrebare ar avea.

Daca vrei sa afli mai multe lucruri interesante despre viata insotitorilor de bord si cum fac fata provocarilor de pe zboruri, vino in Bucuresti (16-18 ianuarie) si Cluj-Napoca (31.01-02.02.2020) la cursul Starter pentru viitori insotitori de bord. Astfel vei avea ocazia să te pregătești alături de singurul trainer-formator din România activ în aviația comercială și privată, având totodată experiență ca recrutor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *