CE ÎNSEAMNĂ SĂ FII O STEWARDESĂ-BONĂ

Călătorind cu un copil poate fi considerat un zbor dificil pentru părinti, atunci când o bonă nu este la îndemână. La zbor familia aduce câte o carte sau una-două jucării. Însă șansele ca acesta să se plictisească rapid sunt mari pe un zbor mai lung de două ore. Tocmai de aceea companii aeriene comerciale, printre care și low cost, au implementat ideea de Sky/Flying/Inflight Nanny. Bonă la bordul avionului este una dintre stewardese fiind responsabilă cu petrecerea unui timp îndelungat cu copiii aflați în avion, împărțindu-și timpul între hrănirea/supravegherea acestora și alte îndatoriri de siguranța zborului.

Pentru a fi și o stewardesă-bonă trebuie să îți placă copiii, să ai abilitatea de a „intra” în lumea lor. Înainte de cursul de pregătire pentru acest post compania aeriană evaluează dacă ești potrivită pentru job. Se va lua în considerare dacă ai lucrat cu copiii înainte, dacă ai afinitate cu ei, cum te descurci în anumite situații care implică copiii.

Sky Cot pe un zbor al companiei BOAC, in 1953

Selecția este riguroasă tocmai pentru că stewardesa care este desemnată să aibă grijă de copii pe un zbor are mai multă responsabilitate și operează în special curse lungi și foarte lungi. Astfel de job au avut încă din anii 1950 stewardesele de la compania British Airways (pe atunci BOAC), serviciu preluat mai apoi de Iberia, El Al (pe zborurile spre New York) și SriLankan Airlines. Compania taiwaneză Eva Air a lansat un zbor Hello Kitty pentru a oferi zboruri destinse nu doar copiilor, ci și pasagerilor maturi. (Totul, inclusiv tacâmurile au desene tematice cu acest personaj.) În zona Golfului, serviciul de Sky Nanny a fost introdus în 2002 de Gulf Air, iar după mai bine de 10 ani a fost introdus sub denumirea de Sky/Inflight Nanny de către Etihad Airways și Flynas. În schimb la Emirates, Qatar Airways și alte linii aeriene, nu există o stewardesă pregătită special pentru acest post, aceasta fiind desemnată înainte de zbor din rândul echipajului de cabină.

Sky Nanny pe zbor Gulf Air

Responsabilitățile unei stewardese-bonă

  • Oferă pentru copii o cutie/geantă cu surprize (kids pack) care conține de cele mai multe ori creioane colorate, caiete de desenat, cărți de copii, suveniruri, jucării, autocolante cu personaje din desene animate, mini-puzzle;
  • Oferă mâncare mai întâi copiilor, aducându-le tăvița înainte de a servi pasagerii. Dacă este nevoie, când copilul călătorește singur și e prea mic, îi va tăia carnea și ii va da să mănânce.
  • Fac verificările de siguranță și securitate la sol și după aterizare;
  • Operează deschiderea/închiderea unor usi principale sau au in supraveghere o ieșire de urgență (ușa L3 pe fiecare zbor la Etihad Airways sau L3/R3 la Qatar Airways);
  • Fac parte din echipajul minim care operează un zbor;
  • Urmează un training în plus, separat față de cel de inițiere în aviație, imediat sau după câteva luni de zbor (doar la Etihad Airways și Gulf Air); în cadrul acestui training intens de câteva zile, stewardesele vor învăța despre psihologia copiilor pe categorii de vârstă, învață lucruri foarte practice (cum să pictezi chipul unui copil, cum să faci un desen frumos, cum sa fii mai creativă), cum să se comporte cu ei în anumite situații, obțin abilități de care vor avea nevoie pentru a trata copiii de vârste diferite și pe cei care au nevoie de mai multă atenție.
  • Oferă mâncarea pentru bebeluși părinților, de cele mai multe ori la cerere;
  • Încălzesc laptele sau prepară cerealele;
  • Oferă și alte produse aflate la bord precum: lapte praf, lapte normal sau degresat, meniu special (piure la borcan, cereale), pachetul pentru sugari (scutece, sticluța pentru lapte, biberon, bavete, cremă și șervețele umede).
  • Sfătuiesc mamele cum să folosească toaleta echipată cu o masă pentru schimbarea scutecelor bebelușului și înainte de aterizare pentru a-i da acestuia lapte când avionul începe să coboare. Din păcate, copilașii mici nu pot face față schimbărilor de presiune, durerile de urechi fiind inconfortabile.
  • Acordă o atenție sporită familiilor cu copii. Pe zborurile operate de Etihad Airways cu avioanele A380 sunt chiar 2 stewardese Flying Nanny la bord, pentru că numărul pasagerilor este mai mare.

    Baby basinet / Baby cot
  • Fixează și pregătesc pătuțurile pliante rezervate pentru copiii până la 2 ani (în funcție de disponibilitate și mărimea copilului).
  • Plictiseala este interzisă la bord, ca atare lucrurile distractive, jucăriile și jocurile fac parte din pachetele de activitate care sunt destinate a fi utilizate de către echipaj pentru a crea clipe speciale pentru copii.
  • Discută cu copiii, le explică cum să folosească sistemul audio-video de divertisment care conține desene animate, filme pentru toate vârstele, jocuri video și chiar posturi de radio pentru copii.
  • Interacționează cu întreaga familie, nu doar cu copilul acestora. Treaba sa ca dădacă-stewardesă este să facă călătoria cât se poate de confortabilă pentru părinți și copii de toate vârstele. De îndată ce familia este la bord, ea verifică constant cum se simt, le explică ce activități va organiza cu copilul și când.
  • Supraveghează copilul dacă părintele călătorește singur și trebuie să meargă la toaletă pentru o scurtă perioadă sau dacă dorește să mănânce.
  • Flynas oferă serviciul de Sky Nanny pe zborurile cu durată lungă, aceasta întâmpinând familiile cu copii mici încă de la poarta de îmbarcare, la terminalul plecări. Dacă sunt prea mulți copii la bord, ea poate cere ajutorul colegilor.

În încheiere vă reamintesc de gestul unei șefe de cabina de la PAL Express (din Filipine) care a alăptat pe zbor un bebeluș înfometat care plângea foarte tare și de stewardesele care au asistat mamele la naștere pe diferite zboruri. Așadar o stewardesă trebuie să se concentreze pe rezultatul pozitiv în orice situație negativă pentru a avea un zbor plăcut, să ofere siguranță și un serviciu de calitate.

Sursă foto: FAGTU și Google Internet