ATESTATUL DE STEWARDESA, O NECESITATE SAU NU?

ATESTATUL DE STEWARDESA: ARGUMENTE PRO SI CONTRA

Multi tineri vor sa faca o cariera ca insotitori de bord si sunt confunzi daca au nevoie sau nu de atestatul EASA de Membru al echipajului de cabina inainte de a se prezenta a interviuri. Inainte de orice recrutare citeste cu atentie anuntul de angajare. In acesta se va preciza daca compania cere sa detii acest atestat. Daca nu se cere sa ai acest atestat, mai mult ca sigur linia aeriana angajatoare te va instrui pentru a obtine atestatul.

Cum obtin gratuit atestatul de insotitor de bord?

Liniile aeriene din Europa NU mai cer acest atestat, oferind gratuit trainingul de 1-2 luni, cu exceptia a doua companii. In prezent doar la Vueling si Volotea percep o taxa de pregatire, insa in cazul celei din urma se garanteaza angajarea odata ce ai trecut examenul final.

Acest atestat EASA il obtii si daca urmezi cursurile unei firme de training precum Crewlink sau a oricaror academii de aviatie afiliate companiilor Wizz Air, Norwegian, SmartLynx, Smart Wings, Laudamotion, Ernest Airlines, Eurowings etc.

De ce NU am nevoie de atestat ca sa devin insotitor de bord?

Iata cateva motive pentru care NU ai nevoie de cursurile organizate in centre de pregatire in domeniu pentru a obtine postul de stewardesa:

  • Pe langa faptul ca un curs de instruire de 1 luna sau chiar mai mult e foarte costisitor (aproximativ 1500 euro) vor aparea pe parcursul scolarizarii si alte cheltuieli: cele proprii de transport, cazare si intretinere; examinari medicale; examinari la AACR; transport la simulatorul din Tuzla (in majoritatea cazurilor); poze; uniforme.
  • NU vei avea nici o garantie ca vei trece de interviul organizat de companiile aeriene romanesti sau straine.
  • Mai mult de atat, s-ar putea sa primesti intrebari suplimentare despre munca de insotitor de bord, din partea recrutorilor, daca vor observa in CV ca ai o scoala de specialitate terminata. Asteptarile vor fi mai mari, iar raspunsurile tale vor trebui sa fie 100% corecte pentru a demonstra ca ai invatat ceva.
  • In plus, la scolile de aviatie din tara noastra se studiaza in limba romana, doar cateva ore fiind alocate limbii engleze. Ca urmare, atunci cand te vei prezenta la orice interviu, daca tu nu poti comunica in engleza sau nu stii cum sa rezolvi diferite probe, acel atestat de stewardesa nu iti va conferi nici un atu. (Daca urmezi o scoala de aviatie din Spania, vei studia in spaniola, in Italia in italiana.) Ba mai mult, inaintea unui interviu va trebui sa iti traduci singur in engleza toate notiunile de aviatie invatate in alta limba, ceea ce nu e foarte usor, necesita timp si bani investiti intr-un traducator bun.

    Ioana, fosta cursanta, in prezent stewardesa
  • Atestatul european NU este recunoscut nici in Orientul Mijlociu, nici in America, nici in Asia si nici in Africa. Ai nevoie de acesta ca sa operezi din aceste zone doar daca este vorba de o companie care are sediul declarat in Europa, dar are baze temporare pe alte continente, ceea ce se intampla foarte rar si in acest caz fiind ceruta si experienta de zbor.
  • Toate companiile din Golf si majoritatea celor europene ofera GRATUIT instruirea pentru a obtine atestatul, odata ce ai trecut de interviul de angajare.
  • Companiile nationale, de stat, precum Air France, KLM, Lufthansa angajeaza doar personal care vorbeste nativ limba nationala si in majoritatea cazurilor vor doar persoane care detin chiar si cetatenia respectiva.
  • La toate companiile aeriene din Orientul Mijlociu (flydubai, Qatar Airways, Gulf Air, Saudia, Emirates etc.) NU vei avea nevoie de atestatul european de stewardesa pentru simplu fapt ca aceste companii aeriene iti vor oferi un atestat valabil doar in zona Golfului.
  • La reintoarcerea in tara, experienta de pe alte continente si orele de zbor la companiile din Golf NU iti va fi recunoscuta in Europa, decat daca aduci dovezi ca ai studiat in acea tara araba conform procedurilor JAR-Ops sau EASA. Acest lucru il poti dovedi pe baza acestor mentiuni precizate pe diplomele de la curs si in manualul companiei, dar si pe baza tuturor orarelor de zbor avute lunar in toti anii de munca. Doar asa poti sa iti echivalezi atestatul, dar NU si vechimea. Pentru ca vechimea sa iti fie luata in calcul la pensie, ar fi trebui sa platesti statului roman, lunar, pe toata perioada cat ai fost plecat, toate taxele aferente pentru a iti merge vechimea in continuare.
  • ATENTIE: Companiile private care detin private jet-uri angajeaza rareori insotitori de bord fara experienta de zbor. Daca cer sa ai atestat, inseamna ca au nevoie de echipaj cu experienta. Daca nu cer acest document, NU vei fi pregatit ca sa devii insotitor de bord. Ti se va oferi un training gratuit scurt, de nici o saptamana, la sfarsitul caruia vei obtine certificatul de Service Crew / Cabin Host/ess. Acest lucru inseamna ca vei fi la bordul avionului privat doar pentru a oferi mancare si bautura oaspetilor si NU vei avea sarcini care tin de siguranta sau securitatea zborului. Cei care vor opera echipamentele si usile avionului vor fi inginerii sau pilotii.

De ce as obtine acest atestat inainte de a merge la un interviu?

  • Daca doresti sa fii mai aproape de familie si astfel sa zbori pentru o companie romaneasca care nu are o scoala de aviatie (cu exceptia Air Bucharest si Star East Airline) si nici timp pentru a te pregati. Asadar, daca doresti sa zbori pentru TAROM, Blue Air, Air Bucharest sau alte companii romanesti, va trebui sa detii un atestat european de stewardesa. Insa nu uita ca si la aceste companii ti se va cere sa stii foarte bine limba engleza.
  • La intoarcerea din Orientul Mijlociu, dupa ce ai zburat pentru o companie araba, inca doresti sa zbori in Europa si avand un atestat EASA s-ar putea sa scurtezi perioada de training (insa nu foarte mult, deoarece fiecare companie aeriana vrea ca tu sa inveti manualul lor, comenzile si procedurile cerute de ei).
  • Vrei sa inveti in limba romana mai multe notiuni tehnice despre aviatie.

ATENTIE: Atestatul EASA este valabil doar 5 ani si il poti reinnoi doar daca faci dovada ca ai zburat la un operator din UE in aceasta perioada. Daca ai obtinut atestatul si nu ai zburat in acei 5 ani, acesta este anulat si trebuie sa refaci cursul (Initial).

Asadar, sfatul meu este sa te concentrezi pe pregatirea pentru interviu, avand in vedere ca este unul foarte greu, are probe diversificate, ai de trecut mai multe etape pana la angajare si toate etapele se desfasoara in limba engleza. Companiile aeriene cauta angajati nu neaparat atotcunoscatori in meseria de insotitor de bord, dar persoane comunicative, prietenoase, gata sa ajute si care gasesc solutii rapide in orice situatie.

*In imagine sunt Andra si Ioana, foste cursante care au obtinut gratuit atestatul de stewardesa dupa ce au trecut de interviu, au fost angajate si pregatite in cadrul academiei de aviatie a Etihad si respectiv Qatar Airways.