AVIATIA, O EXPERIENTA INEDITA

Interviu cu Adrian Sferlea, fost cursant, in prezent insotitor de bord

Putini barbati aleg meseria de insotitor de bord. Insa Adrian, fostul meu cursant din Oradea si-a dorit acest job desi implinise deja 28 de ani. Avea  cativa ani de experienta in domeniul Serviciul Clienti: a lucrat ca si ospatar aproape un an si dupa aceea a pus in practica ceea ce invatase, si anume a devenit tehnician maseur. A practicat aceasta meserie timp de 3 ani, dar intotdeauna si-a dorit sa ajunga mai sus. Prin munca si perseverenta si-a indeplinit o parte din telul sau, pe viitor dorindu-si sa devina, de ce nu, pilot.

Cum a inceput acest vis frumos de a deveni insotitor de bord?

Povestea mea a inceput cand am cunoscut-o pe Nicoleta Gherman. Ea mi-a spun ca daca imi doresc mult aceasta meserie, pot si eu sa devin Cabin Crew. Cea mai mare problema a mea era pe atunci exprimarea in limba engleza. De fapt acum trei ani aproape ca nu stiam sa vorbesc engleza, dar fiind foarte motivat, am decis sa merg la cateva cursuri de engleza, in particular, la ACEnter.

Care este experienta ta la interviuri?

Am petrecut o perioada de timp invatand engleza si apoi am aplicat pentru primul interviu, desi nu eram destul de pregatit. Am participat atat la interviuri cu liniile Qatar Airways, cat si Ryanair si altele.Am cazut primul interviul pentru ca nu stiam sa raspund la interbarile tipice care mi-au fost puse, cum ar fi: “De ce ar trebui sa te angajam pe tine si nu alta persoana? Unde te vezi peste 5 ani daca te angajam?” Nu intelegeam de ce nu trec testarea, desi am aplicat de 5 ori si nimeni nu ma vroia.

Cum te-ai pregatit pentru a trece totusi de interviuri?

Dupa cinci esecuri am decis ca e cazul sa apelez la cursurile Nicoletei. Am urmat o pregatire privata de 3 ore si dupa aceea am aplicat din nou pentru selectia companiei Crewlink, adica pentru Ryanair. De aceasta data am trecut de toate probele, iar raspunsul pozitiv la-m primit abia dupa o saptamana. Eram foarte fericit cand am primit raspunsul. In sfarsit aproape ca prinsesem aripi.

Care a fost evolutia ta in aviatie?

Aviatia reprezinta pentru mine o experienta inedita. Pentru a lucra in acest domeniu atat de interesant, trebuie sa inveti foarte mult. Asadar am inceput cariera prin studiu aprofundat. Am urmat cursurile academiei de aviatie Crewlink. Pregatirea teoretica ca insotitor de bord am facut-o mai intai in Bucuresti. Dupa 3 saptamani de curs am picat un examen care era eliminatoriu. Atunci am simptit cea mai mare dezamagire din viata mea. A trebuit sa plec acasa si sa las in urma colegii care au trecut acel examen. A fost un moment in care am realizat cat de mult trebuie sa inveti si sa te axezi doar pe studiu in perioada scolarizarii, mai ales ca in aceea perioada cursul nu era gratuit. Insa vazand fostii colegi in uniforma, dupa aproape o luna am decis sa ma reintorc in companie si sa ma pun pe invatat. In urmatoarele 6 luni m -am pregatit mai intens pentru examene, le-am trecut cu brio, iar acum sunt Cabin Crew de cateva luni. Pe viitor imi doresc sa fiu promovat, sa ajung Sef de Cabina si chiar mai mult de atat.

Cum este stilul de viata al insotitorilor de bord Ryanair?

Pot sa spun ca, in sfarsit, am o viata superba si implinita. Desi nu avem zboruri cu ramanere in destinatii, am cunoscut oameni minunati care imi fac viata mai frumoasa. Am legat preitenii cu persoane din diferite colturi ale lumii si conversatia in limba engleza acum nu mai constituie o problema. Stiu ca suntem invidiati de multa lume cand ne vad in uniforma, insa acele persoane ar trebui sa nu uite cat de mult muncim. Ca insotitor de bord nu ai posibilitatea sa fii acasa, cu familia, de Pasti, Craciun si ziua ta de nastere. Poate doar una din sarbatori sa o prinzi acasa, sau niciuna. Pe langa acest dezavantaj ar fi orele de munca. Daca la un job obisnuit ai zilele libere in weekend, sambata si duminica, cand lucrezi in aviatie poti avea una sau doua zile libere, de exemplu la mijlocul saptamanii. Atunci e mai greu sa imi vad prietenii care nu  lucreaza in aviatie, acestia fiind obositi dupa munca. Insa  sportul ocupa o mare parte din activitatile mele, asadar in timpul liber incerc sa ajung cat mai des la sala.

Cum ai defini munca cu pasagerii?

Munca cu pasageri este o placere pentru mine. De cele mai multe ori avem la bord turisti si pe acele zboruri traiesc momente de nedescris. Cand lumea pleaca in vacanta, majoritatea sunt voiosi, pusi pe glume, zambitori. Acest lucru se reflecta in cabina si atmosfera de lucru este destinsa. Iar faptul ca lucrez in majoritatea timpului cu aceeasi echipa face munca mai usoara. Suntem ca si o familie.

Care e cea mai frumoasa amintire de pe un zbor, de pana acum?

Am avut la un zbor o doamna care a fost impresionata de cum abordez pasagerii si care a tinut neaparat sa imi multumeasca in scris pentru tot ce am facut pe acel zbor pentru cei din jur. Imi aduc aminte ca era o doamna distinsa, elevata, pedanta, care a facut un raport foarte detaliat catre companie. A precizat ca am vorbit frumos nu doar cu ea, ci si cu restul pasagerilor, ca am stiut sa ii ofer detalii importante despre produse, ca arat foarte bine in uniforma si, mai mult decat atat, ca sunt foarte ingrijit. Astfel de aprecieri venite din partea oaspetilor de la bord chiar ma fac sa ma simt apreciat.

Poti da un sfat pentru cei care sunt la inceput de drum?

Ce ar trebui sa faca oricine isi doreste sa devina stewardesa/insotitor de bord? Foarte simplu: sa nu renunte niciodata la visul lor si sa isi faca planuri de viitor pe care sa le respecte. Sa nu creada ca altii sunt mai buni decat ei, sa gandeasca pozitiv si chiar sa mearga la un curs la Nicoleta Gherman. Dansa iti va da enorm de multa informatie de care, sincer, chiar ai nevoie ca sa intrii in elita insotitorilor de bord.