CUM AM DEVENIT STEWARDESA VIP LA PRIVAT AIR

INTERVIU CU MARIANA REVNIC, FOSTA CURSANTA, ACTUALA STEWARDESA VIP

In urma cu doi ani Mariana ma contacta pentru a o pregati pentru interviu. In fata mea aveam o fata finuta, timida care totusi terminase Facultatea de Jurnalism si urma in Cluj un Master in Productie Media. Nascuta intr-un orasel de langa Targu-Mures, la 25 de ani nu a ales sa profesez ca jurnalist, ci a preferat sa lucreze in Cluj-Napoca intr-o corporatie, considerand ca oportunitatile vor fi mai mari pe viitor. A realizat ca, odata cu experienta in domeniul Relatii Clienti, ii va creste si nivelul de fluenta in limba engleza, ceea ce a ajutat-o la interviul pentru postul de stewardesa VIP. S-a prezentat emotionata la interviul pe care firma noastra l-a organizat in toamna lui 2017 in Cluj-Napoca impreuna cu Privat Air. A obtinut postul de stewardesa VIP in cadrul acestei firme privata elvetiana, o companie de tip VIP Business-Corporate care in prezent opereaza zborurile liniei Saudi Private Aviation. Desi nu avea nici macar o ora experinta de zbor, asa cum cer de obicei companiile din aviatia private, cu o pregatire temeinica si-a indeplinit visul de a zbura.

Te rog sa le spui cititorilor nostri cum ai ajuns tu stewardesa in aviatia privata, prin ce probe ai trecut si ce te-a motivat sa devii stewardesă?

Imi doream sa imi fac o cariera ca stewardesa deoarece, pe langa faptul ca iti dezvolta feminitatea si eleganta, este o meserie care te ajuta sa te dezvolti personal. Consider ca naturaletea a fost cheia catre succesul meu si faptul ca ma imprietenesc usor cu ceilalti. Nu am incercat sa ies in evidenta cu nimic, am stat in banca mea si am lasat totul sa decurga natural. Am considerat ca daca ma potrivesc in companie, voi fi acceptata.

Prima proba prin care am trecut a fost CV drop-ul. Au urmat probele scrise, primul test fiind cel de engleza, la un nivel mediu dupa parerea mea. Acesta a constat din intrebari grila care aveau un singur raspuns corect. Dupa care a urmat testul scris de matematica, in care am gasit inclusa si regula de trei simpla, insa ne-am putut ajuta de ciorne pentru calcularea exercitiilor. Am avut emotii la inceputul testelor, deoarece matematica nu era neaparat punctul meu forte, iar in ceea ce priveste geografia, a trebuit sa selectam fiecare oras pe care il aveam notat si sa il localizam pe harta geografica a lumii. Dupa fiecare proba emotiile cresteau, am inceput incet sa imi cunosc si colegele, si parca tot mai descurajata ma simteam, deoarece eram putine candidate care nu am mai lucrat niciodata in domeniul aviatiei. Interviul final a durat o ora, timp in care am discutat in cea mai mare parte despre studiile si experientele mele profesionale anterioare. M-am simtit foarte confortabil de aceasta data in prezenta recrutorilor, posibil si pentru ca ne-au specificat ca ei cauta stewardese naturale ca personalitate. Tin minte ca singura intrebare pe care am adresat-o la final a fost cand va incepe traningul. Am simtit ca locul meu este la Privat Air si parca deja ma vedeam zburand.

Cat a contat pregatirea anterioara in timpul interviului?

Desi am mai participat la cateva recrutari pentru companii comerciale si low cost, am simtit nevoia de mai multe sfaturi in domeniul aviatiei, deoarece ma simteam nesigura la interviuri. Inainte de probe am avut o pregatire in privat cu Nicoleta Gherman, care m-a ajutat sa imi clarific unele aspecte. Mi-a oferit sfaturi legate de companii si mai ales de tot ce inseamna munca in domeniul Relatii Clienti, deoarece in aviatia de tipul business, modul in care relationezi cu pasagerii conteaza cel mai mult. Mi-a mentionat ca interviul s-ar putea sa para unul foarte natural si lejer la prima impresie, insa recrutorii vor fi mereu cu ochii la manierele si la tinuta ta. De asemenea, impreuna cu Nicoleta am facut o scurta documentare despre companie si am raspuns la posibile intrebari care ar putea sa vina din partea recrutorilor, spre exemplu: Prin ce este diferita aviatia business de cea de tip low cost sau de alte linii aeriene?, De ce ai vrea sa lucrezi la noi si nu la alta companie aeriana?, Care sunt destinatiile in care zburam / baze in alte tari? Ce simbolizeaza logo-ul companiei? Si nu in ultimul rand am discutat si unele aspecte legate de tinuta de la interviu, machiajul si aranjarea parului.

Am realizat din ceea ce am invatat la cursul Nicoletei ca fiecare companie cauta ceva diferit la insotitorii lor de bord. In schimb, pot sa recunosc ca am avut foarte mari emotii, deoarece in aviata privata se cere in general sa ai experienta in domeniu, ceea ce eu nu aveam. De multe ori aveam senzatia la alte interviuri ca am raspuns corect la toate intrebarile si ca am fost activa, desi in final eram eliminata. Si atunci aparea intrebarea “De ce?” De fapt, ce conteaza e cat de mult te potrivesti profilului companie, daca poti sa faci parte din echipa lor sau nu. Trebuie sa realizezi ca in curand compania va deveni a doua ta familie. Nu conteaza asa de mult daca ai raspuns corect sau nu la o intrebare. Din punctul meu de vedere nu exista raspunsuri corecte sau gresite, conteaza mai mult modul in care raspunzi, deoarece recrutorii iti studiaza mereu comportamentul.

Ce te-a determinat sa te muti intr-o alta tara, doar visul de a fi stewardesa?

Am simtit ca locul meu nu este 8 ore pe zi in fata unui calculator, deoarece sunt genul de persoana mereu in cautare de lucruri interesante si caruia ii place sa lucreze si sa interactioneze cu oamenii intr-un mod direct. Am cochetat mereu cu ideea de a pleca intr-o tara araba, pentru ca m-a atras mult cultura lor. Am inceput deja sa invat si cateva cuvinte in limba araba, cele de baza. Mi se pare cu totul deosebit modul de gandire si m-am adaptat foarte repede la mediul saudit si la vreme, dat fiind faptul ca mie imi place foarte mult caldura.

Cum definesti munca cu pasagerii?

Consider ca indiferent de nationalitate, trebuie sa invatam sa ne adaptam in orice imprejurare si sa privim problema si din punctul celuilalt de vedere. Tin minte ca un coleg de la munca imi spunea mereu: ‘‘E greu sa lucrezi cu oamenii.’’ Eu nu cred in tipologia de pasageri dificili. Cred ca cel mai mult depinde de tine cum interactionezi cu ei. Trebuie sa inveti sa ii intelegi si sa stii sa ti-i faci prieteni, pentru ca un pasager pe care tu l-ai catalogat ca fiind recalcitrant, te poate ajuta mai tarziu intr-o posibila situatie de urgenta.

Care sunt calitatile unei stewardese din aviatia privata?

Una dintre cele mai importante calitati este sa fii diplomata. Mai trebuie sa stii sa ii asculti pe cei din jur si sa nu te grabesti sa ii judeci pe ceilalti. Cu totii avem obiceiul sa demonstram ca suntem lideri in echipa, insa de multe ori uitam ca de fapt cooperarea este cheia catre o intelegere buna intre colegi. Nu conteaza cat de mult ai vorbit la probele de grup sau la interviuri, prioritar este sa iti faci timp sa il asculti pe cel de langa tine. Oamenii sunt cei mai importanti intr-o companie, si nu liderul. Trebuie sa fii genul de persoana care se simte confortabil sa munceasca cu oameni din inalta societate, sa ai maniere, multa rabdare si calm. Daca nu iti place sa muncesti cu oamenii si consideri ca azi vrei sa ramai in camera ta fara sa nu dai ochii cu nimeni, inseamna ca meseria nu ti se potriveste. Si sa nu uitam la final de zambet, pe care trebuie sa il purtam in fiecare zi.

Cum este viata ta in cultura araba, o poti asemui cu orice alta cultura?

Nu mi-am facut probleme in ceea ce priveste cultura lor. Sunt genul de persoana foarte flexibila si in general ma adaptez usor in orice situatie sau imprejurare. Ma conformez regulilor tarii si traditiilor. Sunt constienta ca in cultura araba lucrurile sunt diferite fata de culturile europene, insa adaptabilitatea este punctul meu forte. Am plecat in Arabia Saudita gandindu-ma la oportunitatile oferite de meseria mea, ceea ce m-a ajutat sa ies din zona mea de confort. Ca stewardesa VIP in Arabia Saudita nici o zi nu se asemana cu cealalta. Mi se pare genul de meserie stimulativa, care te ajuta sa iti dezvolti personalitatea in foarte multe moduri, prin faptul ca ne confruntam zi de zi cu noi provocari.

Daca ai fi recutoare pentru o zi…

Mi-ar placea sa profesez tot in domeniul aviatiei, intr-adevar, pe partea de recrutare. Le-am admirat mereu pe recrutoarele de la companiile aeriene si modul in care selecteaza din sute de candidati pe cei mai buni. M-am gandit, de asemenea, sa mai incep un master in psihologie, ceea ce m-ar putea ajuta in acest domeniu, al recrutarilor. Am observat ca multe companii saudite cauta stewardese romance. Sfatul meu este fiti cat mai naturale. La foarte multe interviuri am observat candidati care disimuleaza ceea ce sunt, pretind ca sunt alt gen de persoane, probabil si din cauza emotiilor si pentru ca incearca sa se faca placuti de recrutori. Uneori ne straduim prea mult sa atingem un ideal si uitam sa mai fim noi insine, avem obiceiul sa fortam lucrurile. In general, companiile saudite si in special cele VIP nu cauta stereotipul perfect de stewardesa, nu trebuie sa fii cea mai frumoasa sau cea mai desteapta. Insa daca tu pretinzi ca esti persoana pe care ei o cauta, posibil ca la un moment dat sa fii angajat in companie, dar iti va fi greu sa te integrezi, pentru ca locul tau nu va fi acolo. Sfatul meu este sa va aratati aptitudinile pentru ca numai in felul acesta veti gasi compania potrivita voua. Nu renuntati niciodata daca stiti ca asta va doriti, asa cum am facut si eu.

*Daca doresti sa treci cu brio de astfel de interviuri si sa iti faci o cariera in aviatia privata, te invit sa urmezi Cursul Premium pentru Aviatia Privata marca „NICOLETAGHERMAN.RO”.

In cadrul acestui curs vei invata tot ceea ce trebuie sa stii despre serviciul la borul avioanelor private, cum sa raspunzi la intrebarile tipice si ti se va corecta CV-ul, pentru a te prezenta 100% pregatita pentru recrutare. Cursurile sunt organizate pe Skype sau in Cluj-Napoca sau în cadrul unor sesiuni de pregatire privata (private coaching).