INTERVIUL QATAR AIRWAYS VAZUT PRIN OCHII CURSANTILOR

Asa cum v-am obisnuit deja, de fiecare data cand a avut loc un interviu de recrutare insotitori de bord organizat de Qatar Airways la noi in tara, v-am informat prin intermediul platformei de aviatie si a diferite mijloace de socializare cu privire la modul de desfasurare a probelor si a numarului de participanti. Am incercat sa fiu prezenta de cate ori am putut alaturi de cursantii mei la aceste interviuri, sustinandu-i si dandu-le ultimele sfaturi inainte de fiecare proba.

UPDATE: 09:05 – Azi, 28 octombrie, la interviul OD organizat in Cluj-Napoca, la ora 9:05 erau prezenti in sala 95 de candidati din Romania, Australia, Indonezia, Corea de Sud, Algeria si Republica Moldova. Cele doua recrutoare, Sumi din Sri Lanka si Maria din Spania, au inceput selectia prin proba de CV Drop, in cadrul careia candidatii au primit cateva intrebari generale. Noutatea interviului a constat in faptul ca inca de la inceput unii candidati au fost chiar rugati sa demonstreze ca pot atinge 212 cm si recrutoarele au cerut candidatelor care purtau inele sa arate mainile. Cele doua reprezentante ale QA au fost extrem de atente la fiecare detaliu in ceea ce priveste tenul, tatuajele, semne distinctive si dantura. Desi s-a mentionat ca pana in ora 14:00 vor fi trimise email-uri cu invitatii la AD, acestea au fost date pe loc doar la 32 de participanti, din care 11 barbati.

11:30, Prezentarea companiei – Candidatii au vizionat videourile despre companie, 1 candidat renuntand sa mai intre la proba testului de engleza scris.

12:30, Testul scris la limba engleza – Acesta a durat 1 ora si nu a mai continut nici exercitiile clasice de matematica si nici cele cu tematica fusului orar. Sapte candidati nu au trecut mai departe.

13:30, Proba 3 in 1: Inaltime (Reach test), Aspect fizic (Grooming) si Creativitate – Cei 24 de candidati (din care 7 barbati) ramasi in joc au avut de atins cei 212 cm cu ambele maini, au fost intrebati de tatuaje si cicatrici si au avut de raspuns la 1-2 intrebari. Intrebarile primite au fost generale, psihologice si cu referire da meseria de insotitor de bord.

14:30, Interviul final – Doar 9 candidati au fost invitati sa completeze formularele companiei, 4 barbati si 5 fete. Recrutoarele au cerut catorva candidate sa ridice manecile camasilor pentru a se asigura ca nici un tatuaj sau cicatrici nu sunt ascunse. Interviurile au durat pana in jurul orei 17:00. Conform recrutoarelor, raspunsurile se vor primi in urmatoarele 3-4 zile.

Ca o comparatie, la selectia de pe 8 iulie organizata tot in Cluj, alte doua recrutoare, Catherine (Malaezia) si Fairooz (Egipt) au trecut printre mese pentru a aduna documentele celor 74 de candidati, printre care si 14 baieti (CV, copie de pasaport si o poza tip pasaport) si pentru a da fiecaruia un numar de inregistrare, fara a pune nici o alta intrebare suplimentara. Deoarece o persoana nu a indeplinit criteriul de varsta, acesta a fost eliminat. Dupa o scurta pauza s-a facut prezentarea companiei. Informatia de ultima ora este ca linia aeriana ofera de acum inainte contracte pe 5 ani, cu posibilitatea de reinnoire. O ora mai tarziu a inceput testul scris la limba engleza. Timpul acordat pentru a raspunde la cele 33 de intrebari a fost de 30 de minute si nu a mai inclus eseu. In schimb testul a inclus 10 enunturi la partea de gramatica, un text despre premiile luate de companie si Q-Suite (inovatie marca Qatar Airways) pe baza caruia trebuia raspuns la 10 intrebari, alte 10 intrebari legate de conversatii generale si 3 probleme de matematica (inmultiri, adunari, transformari de ore pe baza fusului orar si calcularea unui procentaj). 19 persoane au fost eliminate dupa aceasta proba, iar acestora li s-a verificat inaltimea atinsa pe varfuri si prezentarea personala. In acelasi timp, majoritatea au fost intrebati unde lucreaza si/sau ce fac la actualul loc de munca, fara a mai avea loc exercitiul de creativitate si nici jocul de grup sau dezbatere. Proba a durat aproape 2 ore si dupa aceasta s-au facut eliminari masive. Cei 15 candidati, 14 fete si 1 baiat, ramasi sa sustina interviul final (completarea actele necesare inregistrarii candidaturii si interviul individual care a durat aproape cinci ore).

Pe 3 martie am fost din nou prezenta alaturi de cursantele mele. Recrutoarele Agnieska (din Polonia) si Fairooz (din Egipt) au dat dovada de profesionalism, iar entuziasmul si zambetul nu a lipsit nici de pe buzele candidatilor. La acest interviu s-a prezentat un numar mic de persoane (86), dintre care un numar destul de semnificativ l-au reprezentat candidatele cu experienta de zbor la NasJet, Air Canada, Blue Air, flynas si Etihad Airways. Desi s-a anuntat pe site-ul companiei ca interviul va incepe la ora 9 fix, unele persoane s-au bazat pe faptul ca de obicei recrutoarele la interviurile anterioare au facut o introducere de 15-20 minute, iar mai apoi urma Open Day-ul, adica depunerea dosarelor si o scurta discutie cu recrutoarele. Insa intotdeauna am afirmat ca echipa de recrutare a acestei companii este cea mai cameleonica: schimba intotdeauna modul de desfasurare a interviului, adaugand sau eliminand din probe. De aceasta data cei care s-au bazat ca pot ajunge mai tarziu sa depuna dosarul si au ajuns la ora 9:30 in loc de ora 9, au avut surpriza sa constate ca de fapt s-a trecut direct la probe, adica la Assessment Day. Candidatii prezenti in sala au fost rugati sa dea rapid CV-ul si o poza tip pasaport, fara sa raspunda la nici o intrebare, au primit numarul de inregistrare si s-a trecut imediat la testul scris de engleza. Intarziatii nu au mai fost din pacate lasati sa intre la interviu dupa inceperea probei scrise. Proba intai, cea la limba engleza a adus o noua supriza, deoarece acesta nu a continut, pentru prima data, eseul pe o tema data. Au fost date intrebari pe baza unui text referitor la companie, partea de verificarea cunostintelor de gramatica si de matematica. Durata testului a fost de 40 de minute, desi unii candidati au iesit din sala dupa 15-20 minute. 15 dintre acestia ca nu au trecut de acea proba. Un sfert de ora mai tarziu a inceput proba combinata de Reach test, Grooming si Creativitate. Toti candidatii au fost rugati sa dovedeasca ca pot atinge cu degetele de la ambele maini inaltimea de 2,12 m, intinsi pe varfuri (fara pantofi). Mai apoi au fost rugati sa declare semnele distinctive si tatuajele, recrutoarele fiind din nou foarte stricte in ceea ce priveste orice semn.

Personal am remarcat ca de la interviul de anul trecut tinut la Bucuresti in luna iunie, reprezentantii acesti linii aeriene au inceput sa puna din ce in ce mai mult accent pe aspectul imaculat al tenului candidatilor. Orice mica cicatrice/arsura/semn din nastere/defect de dantura a fost notat  de recrutoare. In cadrul acestei probe complexe fiecare candidat a tras un bilet continand tema de creativitate pe baza careia trebuia sa improvizezi in cateva secunde un discurs. (Sfatul meu e sa vorbiti aproximativ 1 minut, la subiect.) M-am bucurat sa mi se confirme de  catre cursante ca au primit subiecte pe care noi le discutasem in cadrul cursului de pregatire pe care l-am organizat cu ele in Cluj-Napoca chiar inainte de interviu. Avand in vedere numarul mare de persoane care au participat la proba 2, aceasta a durat putin mai mult de trei ore. Desi la inceputul zilei recrutoarele anuntasera ca va fi si o proba de grup, aceasta a fost anulata si imediat s-a trecut la Interviului Final care a durat in jur de 15 minute pentru fiecare candidat. Cele 22 de persoane norocoase au avut parte de o zi foarte lunga; inteviul final s-a incheiat la ora 21:30.

Ca de fiecare data, ma bucur pentru reusita fiecarui cursant la orice companie aeriana care obtine postul de insotitor de bord. Insa atunci cand acestia imi calca pe urme si devin angajatii companiei unde am zburat si eu mai bine de un deceniu, Qatar Airways, multumirea mea sufleteasca ca trainer este si mai mare. Stiu ca vor lucra nu doar la o companie de 5*, dar ca vor fi pregatiti  de cei mai buni si vor avea parte de o schimbare in bine a carierei profesionale. Faptul ca unii ajung doar la interviul final fara a mai primi acel Golden Call este totusi o realizare. Nu va descurajati daca nu ati trecut de un interviu, doua, …cinci. Ramaneti pozitivi,  pregatiti-va alaturi de noi in cadrul cursurilor marca NicoletaGherman.ro si aplicati de cat mai multe ori si la cat mai multe companii aeriene. Niciodata nu stii care companie iti va oferi sansa sa ii porti cu mandrie uniforma de insotitor de bord. Asadar, ne vedem la urmatoarele cursuri si interviuri.

Zbor spre succes va doresc!

Nicoleta Gherman, Trainer & Recrutor